U bent hier

Facebookgeweld

Ons (niet) perfecte verhaal

Mensen en imago: sinds de slogan 'Image is everything' door Canon via de mond van Andre Agassi op onze blauwe bol werd losgelaten, is er geen houden meer aan. Wie googelt op deze slagzin, komt meteen op onnoemelijk veel (pseudo-)wetenschappelijke verklaringen uit over het belang van de perceptie van je eigen persoon of bedrijf door de buitenwereld.

Slechte momenten

Er is natuurlijk iets van: Wie wil er nu geassocieerd worden met een verliezer, met iemand die, althans op het eerste zicht, de gedrevenheid heeft van een kamerplant, of met een bedrijf dat al jaren hetzelfde product verkoopt?
Dit uit zich uiteraard ook op alle sociale fora van dienst: foto's op instagram, berichten op Facebook, ... Alle kanalen waarmee we kunnen laten zien hoe geweldig we zelf zijn, hoe geweldig onze partners en kinderen zijn, hoe perfect ons leventje is, alle middelen zijn goed om ons doel te bereiken.
Dat er achter deze berichten meestal een iets minder rooskleurige waarheid hangt, zal niemand verbazen. Het leven is niet alleen rozegeur en maneschijn. Het is ook hard labeur, vallen en opstaan, vieren en treuren, er zijn voor elkaar, maar je ook soms helemaal alleen op de wereld voelen.
Moeten we onze slechtste momenten zomaar te grabbel gooien? Nee, al was het maar omdat er nu eenmaal zaken zijn waar je zelf door moet, met behulp van je intiemste vrienden, zonder dat de hele wereld dit weet. Alleen zou een klein beetje realisme op zijn plaats zijn. Iedereen die kinderen heeft bijvoorbeeld, heeft wel eens een baaldag waarop hij of zij wenst dat die (b)engeltes een pauzeknop zouden hebben. Alleen lees je dat nergens en zelfs er over praten is vaak not done.
Mag ik me dan terecht afvragen: waarom niet? Iedereen, zonder uitzondering, heeft slechte momenten. De meesten onder ons zelfs over exact dezelfde dingen. Waarom zijn er, in tegenstelling tot de algemene veronderstelling, veel meer taboes dan pakweg tien jaar geleden? Over SM kan tegenwoordig dan wel redelijk open gepraat worden, over het simpele feit dat het even minder gaat in je leven, is dat veel moeilijker.

Daad bij het woord

Ook ik maak me hier aan schuldig. Een mooi moment delen is toch zo voor de hand liggend. Die ideale foto, dat intens moment van vreugde... Dat mag en moet natuurlijk gedeeld worden, maar...
Om maar meteen de daad bij het woord te voeren: nee, ik voel me niet slecht, maar heb me al wel eens beter gevoeld. Het nieuwe werk loopt niet helemaal zoals het zou moeten, de vriendin ligt af en toe in de knoop met zichzelf en dat kan ook van mij gezegd worden. Er zijn momenten dat ik liever even van de wereld verdwijn, maar zoals zo vaak, gaat dat niet.
Dat zijn de momenten waarop ik blij ben dat ik enkele vrienden heb die me voldoende kennen om me er door te trekken. Die weten hoe ze me even kunnen opbeuren zodat ik verder kan. Dat is echter alleen maar mogelijk omdat ik dat toelaat. Omdat ik eerlijk ben met mezelf en naar anderen toe. Dat ik ook open sta om geholpen te worden.
Niet dat je geen neerslachtige berichten leest, alleen heb ik de indruk dat het dan eigenlijk al veel te laat is. Dat het om noodkreten gaat als men zich echt door en door slecht voelt.
Daarom deze oproep aan alle veelvuldige gebruikers van Facebook: Als je even een slecht moment heb, deel het dan ook op een ietwat duidelijke manier met uw medemens. Je zal zien dat je niet alleen bent. Aan die medemens: reageer niet met: "Oei, wat is er?". of "Ik weet hoe je je voelt". Misschien is dat laatste wel zo, maar reageer dan alleen als je even in dezelfde situatie zit en effectief ook vertelt hoe je je voelt. Als je merkt dat je niet alleen met zulke problemen te maken hebt, zullen niet alleen deze donkere, maar ook de leuke momenten, hechte momenten worden.
Medeleven is natuurlijk mooi en soms ook noodzakelijk (sterfgevallen zijn hiervan een goed voorbeeld), maar het gaat hier over de kleine dingen in het leven waarvoor je helemaal geen medeleven zou moeten tonen. Het gaat om de alledaagse momenten van het leven waar we allemaal vroeg of laat mee te maken krijgen.
Opbod is op de sociale media van vandaag standaard gedrag. Misschien wordt het wel eens tijd om in te zien wat de gevolgen hiervan zijn.